Dizel mi Benzin mi
Yeni bir otomobil almaya karar verdikten sonra otomobil modeli tercihi yapılırken, ilk sırada genellikle dizel ve benzinli motor seçenekleri arasında hangi seçimin yapılacağı konusu yer alır. Günümüz otomobil modellerinde kullanılan düşük hacimli turbo desteğine sahip yüksek verimli yeni nesil benzinli motorlar da düşünülürse seçim yapmak daha da karışık bir hal alabiliyor.
Alman mühendisi Nikolaus August Otto, 1876’da dört zaman esasına göre çalışan ilk motoru yapmıştır. Hava gazı ve hava karışımının sıkıştırılması ile bunu bir alevle ateşleyerek motoru 150-200 devir/dakika ile çalıştırmayı başarmıştır. 1885 yılında ise Alman mühendisler Gottlieb Daimler ve Karl Benz kendi otomobil motorlarını ürettiler ve bunu yine kendi tasarımları olan otomobilde kullandılar. Dizel motor teknolojisi 1892′de yine bir Alman Mühendis olan Rudolf Diesel tarafından bulunmuş ve daha sonra 23 Şubat 1893′te patenti alınmıştır.
Dizel mi benzinli mi, hangi otomobil tercihinin size daha uygun olacağını belirlerken dizel motor ve benzinli motor özelliklerine göz atmakta fayda var. Dizel motorlar yakıt olarak mazot kullanılır. Mazot yakıtı elde edilirken benzin gibi uzun safhalar gerektirmez ve bu nedenle daha ucuz bir yakıttır. Benzinli araçlarla karşılaştırıldığında yaklaşık 4 de 1 oranında yakıt maliyeti ile yüksek oranlarda güç üretmeleri dizel motorların en önemli avantajıdır. Ayrıca dizel motorun sahip olduğu güçlü tork, dizel motoru büyük ve ağır araçlar ile SUV’ler için daha uygun bir seçenek olarak öne çıkartıyor. Bunun yanında dizel motorların çalışma prensipleri benzinli motorlardan farklıdır. Dizel motorlu otomobillerde bakım ve onarım maliyetleri marka ve modele göre değişim gösterse de genel olarak benzinli motora sahip otomobillere göre daha yüksektir. Ayrıca üretim maliyetleri de benzinli araçlara göre daha yüksek olmasından dolayı satış fiyatları benzin motorlu otomobillere göre daha pahalıdır. Aynı otomobil modeli söz konusu olduğunda, baz donanıma sahip dizel araç ile yüksek donanım seviyesinde benzinli aracın birbirlerine yakın fiyatlarda satıldığı gözlenebilir. Bu durumda, yüksek donanımlı benzinli bir otomobil mi yoksa baz donanım seviyesinde dizel bir araç mı almak daha mantıklı olacaktır sorusu da akla gelebilir.
Bosch Türkiye Temsilcisi Steven Young konuyla ilgili “Her iki güç aktarma organının da farklı araç sınıflarında kendilerine has güçlü yönleri var. Modern bir benzinli güç aktarım organı kompakt otomobilleri dahi verimli hale getirirken gelişmiş bir dizel güç aktarım organı ise büyük bir steyşın vagonda tüketimi düşürüp, sürüş keyfini yükseltebilir” diyor. Otomobiller için yılda kaç kilometre yol yapılacağı, genel olarak “dizel mi benzinli mi” sorusuna cevap ararken en önemli kriter olarak karşımıza çıkıyor. Yılda 15.000 km’den daha az yol yapılması durumunda benzinli otomobil daha mantıklı bir seçenek olarak görülüyor. Dizel otomobiller uzun yolculuklarda avantaj sağlarken, şehir trafiğinde sık gerçekleşen dur-kalk hareketleri nedeniyle benzinli otomobiller şehir içi kullanımda avantajlı görünüyor. Ayrıca araçların büyüklüğü ve ağırlığı artarken dizel motor seçeneği öne çıkıyor.
Dünyada Dizel ve Benzinli Otomobillerin Durumu
Avrupa Birliği ülkelerinde benzin ve dizelin vergisiz fiyatları hemen hemen aynıyken, Avrupa Birliği benzine uygulanan vergi oranını yüksek tutarak pompada benzini pahalı, dizeli ucuz yakıt yaptı. Bunun sonucu olarak Avrupa’da 1990’ların başında trafiğe çıkan arabalar içinde dizel oranı % 15 iken, 2000’lerin ortalarından itibaren % 50’yi geçti, Fransa gibi bazı ülkelerde % 80’e yaklaştı. Avrupa’nın dizel odaklı çevre politikası dünyada benzeri olmayan bir politika. Senede 16 milyon hafif araç satılan ABD’de trafiğe çıkan her 100 arabadan sadece 3’ü dizel. Dünyanın en büyük otomobil pazarı olmaya aday Çin’de dizel yok gibi. Avrupa, Euro 6 emisyon standardı ile otomobillerden NOx salınımlarını 80mg/km olarak sınırlarken, halihazırda ABD’de geçerli olan standart 70mg/mil, yani 43mg/km, Avrupa’nın neredeyse yarısı.
Avrupa Birliği ülkelerinde benzin ve dizelin vergisiz fiyatları hemen hemen aynıyken, Avrupa Birliği benzine uygulanan vergi oranını yüksek tutarak pompada benzini pahalı, dizeli ucuz yakıt yaptı. Bunun sonucu olarak Avrupa’da 1990’ların başında trafiğe çıkan arabalar içinde dizel oranı % 15 iken, 2000’lerin ortalarından itibaren % 50’yi geçti, Fransa gibi bazı ülkelerde % 80’e yaklaştı. Avrupa’nın dizel odaklı çevre politikası dünyada benzeri olmayan bir politika. Senede 16 milyon hafif araç satılan ABD’de trafiğe çıkan her 100 arabadan sadece 3’ü dizel. Dünyanın en büyük otomobil pazarı olmaya aday Çin’de dizel yok gibi. Avrupa, Euro 6 emisyon standardı ile otomobillerden NOx salınımlarını 80mg/km olarak sınırlarken, halihazırda ABD’de geçerli olan standart 70mg/mil, yani 43mg/km, Avrupa’nın neredeyse yarısı.
Türkiye’de Dizel ve Benzinli Otomobillerin Durumu
Ülkede 2004’te 5 milyon 400 bin otomobilin % 75’i (4 milyon 62 bin), benzinle çalışıyordu. 2015 yılı itibarıyla otomobil sayısı 10 milyon 303 bine çıkmasına rağmen benzinli araçlar 2004’e göre % 28,6 azalarak 2 milyon 897 bine geriledi ve toplamdaki payı % 28,1’e indi. Benzinli otomobil sayısı azalırken dizel ve LPG’li araçlarda artış yaşandı. Türkiye’de 2004’te 252 bin ile toplam içinde % 4,7 paya sahip dizel otomobiller, bugün 3 milyon 167 bine ulaştı. Ülkede 11 yılda 12 kat artan dizel araçların toplam otomobiller içindeki payı % 30,7 oldu.
Ülkede 2004’te 5 milyon 400 bin otomobilin % 75’i (4 milyon 62 bin), benzinle çalışıyordu. 2015 yılı itibarıyla otomobil sayısı 10 milyon 303 bine çıkmasına rağmen benzinli araçlar 2004’e göre % 28,6 azalarak 2 milyon 897 bine geriledi ve toplamdaki payı % 28,1’e indi. Benzinli otomobil sayısı azalırken dizel ve LPG’li araçlarda artış yaşandı. Türkiye’de 2004’te 252 bin ile toplam içinde % 4,7 paya sahip dizel otomobiller, bugün 3 milyon 167 bine ulaştı. Ülkede 11 yılda 12 kat artan dizel araçların toplam otomobiller içindeki payı % 30,7 oldu.
Benzinli otomobillerin avantajları ile dizel otomobillerin avantajları birbirlerinden oldukça farklı. Sonuç olarak alacağınız aracın dizel mi benzinli mi olmasına karar verirken; aracın yapısı, kullanım amacı, fiyatı, yıllık kaç kilometre yol kat edileceği ve kişisel tercihinizi göz önüne alarak tercih yapabilirsiniz.
http://arkadasimarabam.blogspot.com.tr/
0 yorum:
Yorumunuz Gönderilmiştir...